امیرعلیامیرعلی، تا این لحظه: 12 سال و 4 ماه و 17 روز سن داره

پسر زیبای مامان

چگونه دليل گريه كودكمان را تشخيص بدهيم؟

1391/2/5 22:04
نویسنده : منصوره
147 بازدید
اشتراک گذاری

 

 

 

 

 

 

 

 



 گريه تنها راهي است كه نوزاد شما مي‌تواند به شما بفهماند به چيزي نياز دارد و به وسيله آن با شما ارتباط برقرار كند. اگر نوزاد گريه مي‌كند نياز به كمك والدين دارد. در اين حالت مطمئن باشيد كه پاسخ به او و در آغوش گرفتنش او را لوس نمي‌كند. تنها راه ارتباط نوزادان زبان گريه است، آنها نمي‌توانند حرف بزنند پس با گريه به ما مي‌فهمانند كه از چيزي ناراحت هستند يا نياز خاصي دارند. وقتي نوزاد شما گريه مي‌كند در واقع مي‌گويد «مامان من چيزي لازم دارم، كمكم كن.» پي بردن به دليل واقعي گريه نوزاد كار چندان آساني نيست و اين گريه ممكن است براي شما نگران‌كننده باشد و از خودتان بپرسيد: «حالا از كجا بفهمم مشكلش چيه؟» شايد در ابتدا فهميدن علت گريه نوزادتان كمي سخت باشد اما تجربه ثابت كرده به مرور شما زبان او را خواهيد آموخت و به راحتي گريه‌هايش را رمزگشايي خواهيد كرد. اما علت‌هاي زير هم به شما كمك مي‌كند تا زود‌تر تنها زبان ارتباطي با نوزادتان را درك كنيد.

 

گرسنه‌ام
اولين دليل فرياد‌ها و گريه‌هاي بيشتر نوزادان گرسنگي است. نوزادان كوچك هر يك يا 2 ساعت نياز به شير خوردن دارند و حتي گاهي بعد از شير هنوز هم گرسنه‌اند، به خصوص نوزاداني كه از شير مادر تغذيه مي‌كنند دفعات بيشتري نياز به خوردن شير دارند. ممكن است نوزاد كوچولوي شما درست يك ساعت بعد از شير خوردن ناآرامي كند، اول از هر چيز گرسنگي او را برطرف كنيد. گريه‌هايي كه به خاطر گرسنگي است معمولا ريتم آرام و مشخصي دارند و منقطع و كوتاه هستند. در اين حالت نوزادان با صداي بم و با مكث گريه مي‌كنند، اين گريه‌ها از الگوي گريه، نفس و گريه پيروي مي‌كنند. اگر نشانه‌هاي گرسنه بودن نوزادتان را ياد بگيريد مي‌توانيد قبل از اينكه ناآرام شود او را سير كنيد تا كمتر گريه كند.

 ناراحتم
بعضي گريه‌هاي نوزادان به خاطر ناراحتي آنهاست. اين ناراحتي مي‌تواند به خاطر دماي اتاق يا حتي پوشك كثيف باشد. نوزادتان را مانند اسكيمو‌ها با لباس‌هاي گرم و پشمي خفه نكنيد، درست است كه نوزادان گرما را دوست دارند اما گرماي بيش از حد كلافه‌شان مي‌كند. سرما هم همين‌طور است. تعويض پوشك را با سرعت هرچه تمام‌تر انجام دهيد تا نوزادتان سردش نشود. پوشك كثيف نيز نوزادان را اذيت مي‌كند و سرو صداي‌شان را در مي‌آورد. برچسب لباس، زير، دكمه يا حتي كمربند ايمني كالسكه نيز ممكن است نوزادتان را ناراحت كرده و گريه‌اش را دربياورد. اين نوع گريه‌ها به بلندي گريه‌هاي درد نيست و نفسي كه نوزاد بين گريه مي‌گيرد معمولا از نفس‌گيري در گريه‌هاي ديگر كوتاه‌تر است. اين گريه‌ها بيشتر حالت نق زدن دارد. به مرور زمان اين گريه‌ها را به خوبي خواهيد شناخت و ديگر مشكلي در بر طرف كردن نياز كودك نخواهيد داشت.

خوابم مياد

بيدار ماندن طولاني نوزاد، معمولا ناراحتي و گريه او را به دنبال دارد. شايد تمام روز نوزاد شما بيدار بماند و به نظر مشكلي هم نداشته باشد، اما ناگهان شروع به گريه كند، گريه‌اي بلند كه آرام كردنش غير ممكن به نظر مي‌رسد. اين‌‌ همان گريه خواب است. خستگي بيش از حد كودك را كلافه كرده و گريه‌هاي شديدش شروع مي‌شود، اين گريه با جيغ و شيون همراه است و به تدريج شدت مي‌گيرد. شايد در ابتدا فهميدن علت اين گريه سخت باشد ولي كم‌كم مادر قادر خواهد بود بين لحن گريه كودك و وضعيت او ارتباطي منطقي بر قرار كند.


مرا نوازش كن
نوزادان تشنه آغوش گرم و نوازش زياد هستند و گاهي گريه آنها به دليل عدم تماس لمسي كافي با مادر است. آنها دوست دارند شما را ببينند، صداي‌تان را بشنوند و در آغوش‌تان قرار بگيرند. نگران نباشيد. با اين تماس‌ها نوزاد شما لوس نمي‌شود. او در ماه‌هاي اول زندگي به اين تماس‌هاي بدني شما نياز دارد. تنها گذاشتن نوزاد براي مدت طولاني احساس ناامني به او مي‌دهد و همين باعث مي‌شود با گريه جلب توجه كند. گاهي تنها ديدن شما و حرف زدن با او و قرار گرفتن در آغوش شما او را تسكين مي‌دهد. اگر او توجه شما را مي‌خواهد، به بهانه لوس شدن آغوش‌تان را از او دريغ نكنيد.

  درد دارم، حالم خوب نيست
گاهي گريه‌هاي نوزاد به دليل درد و ناراحتي‌هاي فيزيكي است. اين گريه‌ها معمولا بلند و آزاردهنده هستند، ناگهان اوج مي‌گيرند و بعد براي مدت كوتاهي آرام مي‌شوند و سپس دوباره صداي گريه بالا مي‌رود. برخي از اين گريه‌ها به خاطر كوليك و درد معده است كه در كودكان زير سه ماه بسيار شايع است. در اين حالت نوزاد بدنش را مدام جمع مي‌كند و پيچ و تاب مي‌خورد. با ماساژ دادن شكم و گرفتن آروغ مي‌توانيد تا حد زيادي نوزاد را از اين دردهاي موذي نجات دهيد. حتي گاهي اين گريه‌ها مي‌تواند به دليل ناراحتي‌هاي گوارشي يا رفلاكس معده باشد يا حتي به خاطر تب يا بيماري‌هاي مختلف. ابتدا دماي بدن او را اندازه بگيريد و علائم بيماري را چك كنيد تا مطمئن شويد مسئله خاصي نيست و در صورت نگراني و آرام نشدن نوزاد بهتر است با پزشكش مشورت كنيد. تمام جوانب را در نظر بگيريد و اگر باز هم نوزاد آرام نشد او را به دكتر ببريد. گريه ناشي از بيماري با گريه گرسنگي و خواب فرق دارد و به راحتي قابل تشخيص است و شما خيلي زود اين را مي‌فهميد.

 من چه كار بايد بكنم؟
به مرور زمان خواهيد توانست علت‌هاي احتمالي گريه‌هاي كودك را حدس بزنيد و به نحوي بين لحن گريه‌ها و گرسنگي، خواب آلودگي و خستگي، بيماري يا نياز به محبت ارتباطي منطقي برقرار كنيد. نكته مهم اين است كه اول دليل گريه را بيابيد و بعد در جهت رفع نياز نوزاد تلاش كنيد؛ اما اگر گريه‌هاي نوزاد با سير شدن، خوابيدن و در آغوش گرفتن آرام نشد مي‌توانيد راه‌هايي را كه در صفحه بعد به شما پيشنهاد داده‌ايم  را امتحان كنيد.

تكان تكان دادن
نوزادان تكان‌هاي ملايم و آرام را دوست دارند. تكان‌هايي كه مانند تكان‌هاي زندگي‌شان درون رحم است آنها را آرام مي‌كند. تكان‌هاي آرام به سمت عقب و جلو و بالا و پايين زماني‌كه او را در آغوش گرفته‌ايد و راه مي‌رويد، در ساكت كردن گريه كودك موثر است. گاهي مي‌توانيد او را در گهواره بگذاريد يا روي پاي‌تان آرام تكان دهيد تا به خواب برود و استراحت كند. حركت كالسكه نيز در آرام كردن گريه كودك موثر است. اما حواس‌تان باشد از ? ماه به بعد اين حركات براي نوزادتان عادت نشود.

استفاده از ريتم و صداهاي آرام‌بخش

بهترين صدا براي نوزاد صداي مادرش است. معمولا نجوا كردن در گوش او و خواندن يك شعر ريتميك يا لالايي توجه نوزاد را جلب كرده و او را به راحتي آرام مي‌كند. صداي قلب مادر نيز براي او آرام‌بخش است، نوزاد ? ماه تمام با اين صدا‌ها در رحم مادر زندگي كرده و شنيدن دوباره آنها مي‌تواند برايش آرام‌بخش باشد. اما به جاي اين كار‌ها مي‌توانيد برايش موزيك ملايم هم بگذاريد تا از شنيدن آن لذت ببرد. صداهاي يكنواخت نيز توجه نوزاد را جلب مي‌كنند و باعث مي‌شوند نوزاد آرام شود، صداهايي مانند صداي هواكش، جاروبرقي يا سشوار براي بسياري از كودكان آرام‌بخش است. در صورتي كه مطمئن هستيد نوزادتان از اين صدا‌ها نمي‌ترسد مي‌توانيد به اين وسيله او را آرام كنيد.

او را به حال خود بگذاريد

گاهي گريه‌هاي كودك بي‌دليل است. اگر مطمئن هستيد تمام نيازهاي او را برآورده كرده‌ايد، پوشكش تميز است، به قدر كافي سير شده و ناراحتي و بيماري خاصي ندارد او را به حال خود بگذاريد تا كمي گريه كند. نترسيد، هيچ كودكي تا به حال از گريه كردن نمرده است! نوزاد شما بايد ياد بگيرد خودش را آرام كند. پس بهتر است در اين شرايط كه مطمئن هستيد نوزاد نياز جدي ندارد با وسوسه بلند كردن او كنار بياييد و اجازه دهيد خودش خودش را آرام كند. اين مهارتي است كه نوزادان بايد بياموزند و در آينده به شما كمك بزرگي خواهد كرد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)